JAARVERSLAG 2015

Om met de, ondertussen, beroemde woorden van Erik Van Looy van wal te steken: ’t Is gebeurd! We hebben definitief de deur van 2015 achter ons dichtgetrokken. Een jaar dat de geschiedenisboeken zal ingaan als een zeer bewogen twaalf maanden. Zowel internationaal, nationaal, clubgewijs als privé. Onvermijdelijk blikt men dan nog één keer terug om tenslotte met hernieuwde moed  2016 in te zetten. Waarom zouden wij een uitzondering moeten vormen op die traditie? Vandaar dat wij bij deze ons jaarverslag van 2015 presenteren!

Lijstjes adepten allerhande wreven zich weer gretig in de handen en wij spelen daar maar al te graag op in. Zo kunnen we toch met enige trots melden dat we maar liefst 52 individuele spelers hebben begroet, die één of meerdere keren hun opwachting hebben gemaakt. Met andere woorden de stijgende lijn aan bezoekers die in 2014 werd ingezet, trekken we vlotjes door. De rede daarvoor is vermoedelijk een aangename samenloop van omstandigheden. In ’t algemeen groeit onze geliefde hobby gestaag in populariteit, waardoor mensen sneller dan vroeger de stap durven zetten naar een club. We hebben eindelijk onze facebook groep openbaar gemaakt. Onder impuls van enthousiaste leden, wagen hun vrienden, familie en/of kennissen ook al eens de overstap van de huiselijke sfeer naar het clubgebeuren. En we hebben sinds kort een interessante wisselwerking met onze collega’s van Forumclub Schelle. We blijven in ieder geval ons uiterste best doen om deze positieve vibe over te brengen naar 2016!

Verder hebben we het afgelopen jaar iets meer dan 100 verschillende titels minstens één keer op onze speeltafels zien verschijnen. Veruit het populairste spel bleek het partygame Mysterium dat maar liefst 15 keer de goedkeuring kon wegdragen van menig liefhebber. In de voetsporen van Marco Polo op zijn beurt werd 5 maal bovengehaald, op de voet gevolgd door Deus en Blueprints met elk 4 speelsessies. De rest van de lijst zou ons iets te ver brengen, maar de diversiteit was frappant. Van Prêt-à-Porter over Machi Koro via Battlestar Galactica naar Paniek in de Wei. Kickstarters, Spiel releases, golden oldies, proto types, werkelijk alle soorten spellen kwamen aan bod. Ook daar ligt volgens ons de kracht van een plezante club. Iedereen moet zich welkom voelen , welk spel hij of zij ook prefereert. Ben je een doorwinterde gamer of zet je schoorvoetend je eerste stappen in dit fantastisch tijdverdrijf, wij hebben wel een spel naar je smaak klaarliggen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Voor wie het nog zou gemist hebben, 2015 stond uiteraard ook helemaal in het teken van ons jubileumjaar. Een decennia lang al bieden we een veilige haven aan voor elke bordspelfanaat met het spellenhart op de juiste plaats. Daarom werd het dringend tijd dat onze leden op een deftige manier beloond werden voor hun trouw. Een gezellig ontbijt gevolgd door een heuse spellennamiddag. Een stevige prijs voor onze aanwezigheidstombola tijdens International Tabletop Day. Extra versnaperingen op verscheidene bijeenkomsten. Een indrukwekkend sponsorlijstje stelde ons in staat om ons toernooi op te fleuren met een, toch wel, oogstrelende prijzentafel … en meer! Maar de kers op de taart werd ons evenement “Eat & Greet”. Naar hartenlust spelen, quizzen, prijzen incasseren en Bourgondisch eten. Een formule die zeer warm en enthousiast werd onthaald. Kortom het was een superdruk jaar dat we moe maar zéér voldaan de rug toekeren.

Ondertussen werd, in het kader van een eindejaarsproject, onze club in het voorjaar minutieus onder de loep genomen door een team van studenten. We hebben met liefde en plezier onze medewerking verleent en blijkbaar resulteerde dit in een vruchtbare samenwerking want een grote onderscheiding was het eindresultaat. Veel zullen jullie daar misschien niet van vernomen hebben, maar misschien loeren komend jaar nog enkele resultaten van dit project om de hoek. We houden jullie in ieder geval op de hoogte.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vooruitblik

Als we een blik in de nabije toekomst willen werpen, kunnen we eigenlijk kort en bondig zijn: meer van hetzelfde en hopelijk nog wat extraatjes. De klassieke clubavonden blijven uiteraard rustig doorlopen en af en toe zullen we een zaterdagavond omdopen tot een gameday zodat we ons reeds vanaf 14u00 kunnen wentelen in spellenpret. Dankzij de vele reacties broeden we ook op een nieuwe editie van onze “Eat & Greet”. Misschien niet onder die naam maar wel met hetzelfde concept. International Tabletop Day kunnen we uiteraard ook niet zo maar laten voorbijgaan. Als alles goed gaat trekken we weer massaal naar Essen in het najaar en in tegenstelling tot vorige keer, hoop ik ditmaal wel een deftig verslag te kunnen afleveren voor de thuisblijvers. Waarschijnlijk staat ook Spel 2016 op ons to-do lijstje. Om maar aan te geven dat we wederom een volgeboekt jaar tegemoet kijken.

Er is echter één grote verandering tegenover de afgelopen jaren. In de nasleep van ons laatste toernooi, in opdracht van de Belgische Bordspel Federatie, hebben we na rijp beraad besloten om ons NIET meer in te schrijven als organisator. Vanaf 2016 zal er dus geen toernooi meer plaatsvinden in de grote zaal. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we nooit meer naar andere toernooien gaan, want wie zin en tijd heeft mag mij altijd contacteren. Misschien kunnen we zo toch eens een team samenstellen om Sir Playalot te vertegenwoordigen op één van de komende federatietoernooien.

Zo, ik vermoed dat we zoetjes aan kunnen afronden en laten we dat doen door een soort van traditie in het leven te roepen. Net zoals in 2014 hebben we in 2015 opnieuw een hoop nieuwe spellen ontdekt. Of het nu via kickstarter gebeurde of via aankopen op Spiel, de lijst bleek even traditioneel indrukwekkend. Dus, laat in de comments een berichtje achter met jouw TOP 3 van het afgelopen jaar en als anmoediging  zal ik de spits afbijten met in willekeurige volgorde:

1. Signorie: boeiend, origineel en dynamisch en héél goed verteerbaar met twee spelers!
  2. Trickerion: een kickstarter waar ik enorm naar uitkeek en die al zijn verwachtingen heeft ingelost!
  3. Isle of Skye: bieden, Carcasonne gewijs tegels aanleggen en een hoge herspeelbaarheid!

Laat ze dus maar komen die lijstjes en verder staat er ons maar één ding te doen: PLAY MORE GAMES !

2 thoughts on “JAARVERSLAG 2015

1. Mijn top – 3 voor het jaar 2015 :

1 : Signori , zoals steeds bij What’s your Game , zeer uitdagend.
    2 : Viceroy , lang op gewacht maar het was de moeite waard.
    3 : Prime Time , worker placement ,stel je eigen tv-week samen .

2. 1. La Granja (misschien niet uitgebracht in 2015 maar ik heb het wel pas leren kennen in 2015)
    2. Viceroy
    3.Signorie